lørdag 30. oktober 2010

Høststemning og tacopizza :)


Ja, da har eg for alvor forstått, akseptert og tatt inn over meg at det nu e høst. Godt gjort å ta inn over seg i det man går inn i den siste høstmåneden... Men det har for meg vært alt anna enn enkelt å anerkjenn at favorittårstida mi nesten har passert uten at eg har vært ute og nytt den. Så eg har tviholdt på lyse blondegardina og sommerlige turkise farge på duka, pute og lys.

Ting gikk ikkje som planlagt. Og det e ikkje alltid så greit å aksepter. Eg e et menneske som e vant med å vite ka e vil, ka eg e god te og kor mine styrka ligg. Men i høst har alt vært på en snurr og eg ha jobba hardt med å få logikken, hodet og hjertet mitt te å sett ned snurrefarta. Med en sliten nakke e d fryktelig anstrengende å føl at verden snurre alt for fort.

Dokk ha nok fått med dokk te nu at eg har slutta på jus'n. Det va ingen enkel avgjørelse og det å sku finn en ny vei og et nytt mål e ikkje gjort hverken på en dag eller på femten. Ting står litt på stedet hvil og eg har for å vær heilt ærlig evig nok med å sov nok, spis nok, gå på jobb og kom meg heim igjen. Eg ga 190 % litt for lenge. Og nu tilgir ikkje kroppen og nakken min meg for det, før den må. E trur den prøve å forsikre seg om at eg nu endelig har lært at vi må spell på lag. E har derfor innfunnet meg med at e bare må finn roen og pust med magen. At eg ikkje heilt følg med på mobilen, klokka, dagan, uken og månan e ei bivirkning. Som eg før eller sida får kontroll på. For et menneske som meg, som e så utrolig glad i å vær forberedt, vite ka som skjer og ha kontroll, så e det veldig uvant, rart og te tider ubehagelig å ikkje lengre ha planan klar.


I høst har e lært at eg e følsom, sårbar og ikkje te å tull med når alt storme. For om alt anna storme så kan man vær sikker på at eg øka styrke te orkan. Heilt te e ser at eg ikkje kommer nå vei med det. Eg e derfor fornøyd å ha brukt dagen min godt med jobb og rydding og shining av leiligheta. Og bytta om te høst. Fordi nu e d høst. Og e ska begynn å nyt den.


Mi søte venninne Ane og hennes mann Ole-Kristian plei å inviter meg te dem på hjemmelaga pizza, eg elske pizza'n deres og forspis meg hver gang. Etter forrige pizzakveld måtte eg bare ha oppskrifta. Det e hjemmelaga tacopizza og e dela den med dokk uten tillatelse, men e bli nok tilgitt når e lage lammemiddag te dem :)

Tacopizza
Lag en vanlig hjemmelaga pizzabunn. E plei å bruk 3 dl vann 1/2 til 1 dl olivenolje, 1 ts salt, 1 pakke tørrgjær og mel etter ønske te deigen e perfekt :) E bruke ofte ei blanding a sammalt spelt og hvetemel. Eller bare hvetemel vess det friste mest :)
Toppinga te tacopizza e en stort glass Old El Paso Hot salsa, en pakke kjøttdeig (400 gram) stekt med tacokrydder, 1 boks mais og en boks ananas. Også ost på toppen. Man kan ha på paprika,sopp og jalapenos vess det friste, men eg e enkel her :)
Steik pizza'n på 220 grader midt i ovn i 12 til 15 minutt. Sjekk at den e gylden oppå og at bunnen e sprø under, deigpizza e ikkje veldig lekkert. E bruke veldig mye varmluft, e har en idè om at maten bli meir gjennomvarm og at gjærbakst gjerne bli sprøere, om det e tilfelle veit eg ikkje, men eg bli alltid fornøyd da :)
I min munn e denna pizza'n ganske hot, så e plei å ha rømme på toppen og et dryss med tørka basilikum som harmonera smaken perfekt te min gane :)

Nyt pizzaen helga og høsten :)
Snart e det nemlig advent, julebordtid (ihvertfall i klesbutikken e jobba i), julegaveinnkjøp og ønskelisteskriving. God helg :)

Og tusen takk for alle koselige og varmende kommentaran dokker legg inn :) E bli veldig veldig glad :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar