søndag 5. september 2010

Mormors suksessterte


Det e ingenting som gir meg meir følelse av å vær heime i Lofoten enn mormor si suksessterte. Det har vært hennes spesialitet så lenge eg kan husk og man kan føl når man spis den at ho lagd kaka med kjærlighet te de som ska spis den.
Mamma har alltid sagt at eggekremen e heilt umulig å få til og derfor lage ikkje ho denna kaka. Eg hadde veldig heimlengsel høsten 2007 og fant ut at den kanskje kunne kureres med suksessterte. E snakka meir med mormor på telefon enn eg baka, men jammen blei den god te slutt. Det e obligatorisk å dekk heile kaka med masse mokkabønner for den riktige smaken ;)

I vår lagde eg denna kaka i anledning datra te ei venninne sin konfirmasjon.
Tenkt eg kunne gi dokk oppskrifta :)


Suksessterte
Bunn:
250 gram mandler
250 gram melis
5 eggehviter
½ ts bakepulver

Fyll:
5 eggeplommer
125 gram sukker
150 gram smør
1 dl fløte
1/2 ts vaniljesukker

Bunn
Stivpisk eggehvitene og ha i melis.
Tilsett malte mandler blandet med bakepulver.
For å få fine nok mandler anbefales foodprosessor eller annen elektrisk kvern, det tar LANG tid å kverne mandler for hånd.

Fordel i to former 24 cm i omkrets
Steik på 170 grader 25 minutt nederst i ovnen på bunnen oppå en rist.

Fyll
Kok fløte, sukker og vaniljesukker i en teflonkasserolle for å unngå svidd resultat, bare et oppkok.
Ha i piskede eggeplommer (dette for å få kremen luftig).
Blandingen varmes opp til kremen tykner.
Ta av varmen og avkjøl til det er ca 37 grader,
ha så i smøret og sett kremen i kjøleskapet til den blir tykkere. (OBS: Pass på at den ikke blir for kald da er den vanskelig å fordele fint på kaka)
Ha den ferdige eggekremen mellom de to bunnene, oppå begge lagene og rundt kantene.
Pynt den ferdige suksessterta med mokkabønner.

ENJOY!! :)

1 kommentar:

  1. Høres ut som om din mor er lik min, og derfor har jeg aldri lært å bake denne. Men nå, i en alder av 46 år tar jeg utfordringen fra ei niese som vil ha den i sin konfirmasjon. Wish me Luck!

    SvarSlett