tirsdag 7. september 2010

Kyllingfajitas folkens :)

Lykken på hvilken som helst slags dag e en velsmakende kyllingfajitas :)
Eg har forska på fenomenet sida eg flytte te Tromsø for fire år sida. Før eg flytta opp hit bodd eg to år i Oslo. Der hadde eg to måltid som e pleide å feir små og store begivenhete med, enten det va etter endt og bestått eksamen eller andre gode erfaringe som fortjente en bedre middag. Den eine retten va indrefilet på Big Horn Steak House, den andre kyllingfajitas på Egon.

Biff e en fin ting og ikkje akkurat rakettforskning å få te. Derimot va kyllingfajitas'n litt vanskeligere å bli klok på. Eg testa et ukjent antall ferdigproduserte marinada, blanda med safta fra hermetisert ananas som også skulle oppi mot slutten a steketida. Av ferdigproduserte marinada e det bare en vinner; Santa Maria Garlic. Denna e veldig god. Vess man bruka posa så må du vær obs på at det e meir krydder i dem enn på flaska. To posa marinade gir langt meir spicy smak enn ei flaske. Uten at eg veit koffør.



Oppskrifta e faktisk veldig enkel. Beregn ca 100 te 150 gram kyllingfilet per person som skal spis. Skjær kyllingen i ganske like store terninga og steik dem i panna ilagmæ marinaden blanda med ananas-saft. E plei å beregn en pose marinade på 3-400 gram kylling, to posa eller ei glassflaske på 5oo-1000 gram. Når du ser at kyllingkjøttet e hvitt har du oppi ananas-bitan. Steik videre te marinaden har trukket inn i kyllingen og ananasen, du ser på fargen te ananas'n at den har fått te seg masse smak. Den gjør også retten saftig med en litt søt-syrlig touch. Attåt blei eg å ha kokt ris, revet ost, guacamole og en grønn salat. Det heile putta eg i Tortillas eller fajitas, man har bare oppi litt av alt man ønske, og spis :)

I det siste har eg eksperimentert med å lag min egen marinade. E har ulike ting i nesten hver gang. Men den oppskrifta eg så langt e mest fornøyd med e:
1 krydderplante med basilikum - finhakket
1 krydderplante med oregano - finhakket
4-7 fedd hvitløk - finhakket, antallet avgjøres etter størrelse og smak
4 sp olivenolje
3 sp Dried tomato cream (boks med finhakka soltørka tomat fra Helmersen Delikatesser, alle finhakka soltørka tomat-produkter kan brukes som erstatning, eventuelt kan du hakke opp noen soltørka tomater)
1 ts salt
1 sp chiliolje (eventuelt en liten finhakket rød chili)
1/2 sp japansk vineddik (her funger alle vinedikker, d er bare for å gi litt piff)
1 sp soyasaus
saften fra to små bokser hermetisert ananas i biter
Bland godt og legg kyllingbitan oppi etterhvert som de e ferdig oppskjært. Steik på samme måte som med ferdigprodusert marinade.

Når det gjeld krydderurten er det lurt å unngå så mykje stilk som mulig. Det er ikkje spesielt godt å tygg på og det ser ut som nån har strødd gress over en ellers lekker matrett.

Et annet serveringsalternativ for eventuelle rester e å varm opp kylling og ananas-blandinga i panna og kok enten vanlig ris, råris, pasta eller pastaris. Server på tallerken med pastaen el risen i bunn, ha kylling og ananas-blandinga oppå, riv litt parmesan (mengde etter ønske fra den som ska spis) og pynt med litt rømme. Her kan man ha brød av alle typa til, eller salat. Veldig deilig :)



Imårra ska e legg inn ei lettvint fiskeoppskrift som blei te midt i flyttekaoset i sommer :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar