søndag 5. september 2010

En aldri så liten introduksjon :)

Hei og hopp!
Ja, der har eg tatt fatt på bloggtrenden. De herlige jentan mine her i Tromsø, og da særlig ho Ingrid, ha spurt pent mange ganga nu om e ikkje kunne tenk meg te å lag en blogg kor eg skriv om maten e laga, smaka og opplev her og der. Med litt oppskrifte, bilde og tips :) Eg ha lenge tenkt at det ikkje e nødvendig, men ettersom eg i kveld har sett filmen Julie&Julia for n-te gang fant eg ut at tida nu e moden.

Eg e altså ei jus-studine som flytta te Tromsø for litt over fire år sida. Fra oppveksten av har vi ungan (eg og mine fire søsken), fått tatt meir og meir del i matlaginga heime etterhvert som vi vaks te og kunne bli gitt ansvar. Eg va som lita en ræser på å tørrkok dampkokte mandelpoteta og enda flinkere te å svi løk. E syns den va stygg uansett kors'n farge den hadde og såg ikkje heilt poenget i å vær oppmerksom på steikepanna når alt anna va meir spennanes. Eg vaks te, sakte men sikkert, sjøl om e fortsatt ikkje heilt ser hensikten med stekt løk som tilbehør :)

Tre måna etter at eg flytta opp te Tromsø va eg i et bittelite biluhell som skada nakken min meir enn e noensinne kunne ha forestilt meg va mulig med så lite fart... Som følge a skaden blei eg rimelig redusert i lang tid. Å snu på hodet va det samme som brekninge og smerte, og å løft arman over skulderhøyde va ganske enkelt ikkje artig. Fra før va min yndlingshobby trening i form a tung styrketrening, boksing i sal på treningsstudio, svømming, klatring og padling a havkajakk. Ingen a disse aktivitetan va forenelig med skada nakke og e måtte gå en aldri så liten runde med meg sjøl for å finn ut ka e nu sku ta meg te for å ikkje kjed meg ihjel. Som student e der jo alltid nok pensumsider å ta av, men ettersom nakken ikkje va sterk nok te sånn påkjenning va ikkje det nå alternativt tidsfordriv.

Etter endel grubling kom e frem te at eg kanskje sku bli flinkere å lag mat. Eg va heilt greit habil på kjøkkenet fra før, men hadde alltid beundra matkunst og gode smaka. E begynte derfor våren 2007 med å skulle lær meg tre ting grundig. Mitt første prosjekt va å perfeksjoner Fransk sjokoladekake, i form a kors'n sjokolade som va best, mel, smør og teknikka. Min ytterst hyggelige husvert og bofellesskap-samboer Torje va veldig tålmodig som tester. Han flirte dog GODT når eg hadde undervurdert ovnen og det fløyt alt for lite stekt sjokoladekake over heile kjøkkenbenken. Med humor og en god porsjon sjølironi går det aller meste seg te etterhvert :) Nummer to prosjekt den våren va å få god smak på ovnsbakt laksefilet med kun få krydder, godt smør og crispy kanta. Som tilbehør fulgte eg mamma og pappa sin tradisjon med kokt potet, agurksalat og piska Seter-rømme. Det tredje og siste prosjekte for vårhalvåret va pizza i alle former, farger og smaka og hjemmelaga dressing attåt.

I mai 2007 fikk eg jobb på Kaikanten fiske-delikatesse i Tromsdalen og e begynte å eksperimenter med kongekrabbe og diverse marinada på fisk. Det blei et lærerikt og smakfullt halvår i fiskedisken, mens fysioterapauten prøvde å lapp sammen nakken min så eg kunne vend tebake te studian. Høsthalvåret perfeksjonerte eg sjokoladefondant, kyllingfajitas og pinnekjøtt. E falt også vilt og hemningsløst for pasta og pesto i kombinasjon med kylling og lagde mange varianta.

I perioda laga eg masse ny og spennanes mat, mens man i neste sving laga kyllingfajitas tre daga på rad bare fordi det e så godt :) Fra mai 2009 te juli 2010 va eg lykkelig ansatt på Helmersen Delikatesser. Eg kan med handa på hjerte si at eg følte meg som (og va!!) skikkelig grønnskolling på italiensk, spansk og fransk mat når eg begynte der. Men eg hadde falt pladask for kvaliteten og lidenskapen i bunn a bedriften. Etter et år kan e på ingen måte kalles grønnskolling lengre. Og må ærlig innrøm at eg te tider e latterlig lykkelig bare e kan få nyt litt deilig Jamon Bayonne-skinke, Manchego-ost med trøffelhonning og chorizo-pølse ;)

Planen fremover e å legg inn litt matoppskrifte og bilda. Tida vil vis ka eg får te. Men det e jo verd et forsøk. Eg må si med en gang te dem som ønska å prøv oppskriften at dokk ikkje må bli skremt dersom matretten har et vanskelig navn eller du ikkje kjenn ingrediensan, e lova å tegn og forklar. Også vil eg påstå at det e utrolig greit å lag mat. Det e langt meir enn greit, sånn spør du meg. Men altså :) E ska prøv å gi så enkle metoda som mulig. Og innimellom nån kompliserte med masse smak :)

Velkommen te mitt hjørne av verden og litt av det som rør seg her :)

2 kommentarer:

  1. Kor æ glær mæ t å følge de hær oppskriftn å ellers d du lægg ut :)

    En litn bønn fra mæ: Æ lage alt før lite fisk.. kan du ikke legg ut nån oppskrifte som ikke e den vanlige laksen-men som åsså ei travel husmor kan få t å lage en vanlig hverdag???

    Slit litt med å finne motivasjon t å prøve en del oppskrifte før de e så avansert...

    Lykke lykke til med oppstarten å æ ska følge dæ :)

    SvarSlett
  2. Hei snuppa :)
    Så koselig med kommentar fra deg :)
    Eg skal legg inn fiskeoppskrifte ja. Og de e så enkel som en drøm, uansett kors'n grunn man har te å ikkje ønsk å stå i en halv evighet på kjøkkenet og slav :)

    Det e ofte ikkje så avansert som oppskrifta først bær preg av, men e ska prøv å gi tips te både enkle og litt meir arbeidssomme fiskeretta :)

    Takker for lykkeønskninge :) Koselig med en følger :)

    SvarSlett