tirsdag 29. desember 2015

Sylta rødløk ala Jenny Skavlan

Det ble mye moro mat til jul i år, deriblant sylta rødløk. Jeg tok utgangspunkt i Jenny Skavlan sin oppskrift og justerte litt, ettersom jeg ga dette i spiselige julegaver rundt forbi firedoblet jeg oppskriften, men grunnoppskriften ble for min del:

4 rødløk
1 dl eplecidereddik
2 dl sukker
3 dl vann
25 gram revet fersk ingefær (uten skall)
Skall fra en halv sitron
1 ts salt
1 ts pepper

Kok opp vann, eplecidereddik, strimler av sitronskall og ingefær, samt salt og pepper.
Skrell rødløken, del den i to og kutt så tynne fine skiver (ser ut som båter). Skru av varmen og legg løken i laken og la det kjøle seg ned. Jeg rørte rundt noen ganger slik at alt fikk lake på seg. Under kokingen og med ujevne mellomrom under omrøring på benken føles det som om det kommer en sky med sterk lukt gjennom luften. Da pipler tårer og det kjennes godt i huset at man lager mat :) I Jennys oppskrift står det at du også kan legge løken i glass for så å helle over laken. Denne metoden testet jeg ikke. Når løken og laken var avkjølt hadde jeg dette over på rene glass og satt dem kjølig. I kjøleskapet kan sylta rødløk holde seg lenge.

Jeg bruker det som topping på alle typer skiver med sal pålegg. Det kan også brukes som tilbehør til kyllingsandwich eller annen mat som kan ha godt av litt søt-syrlig tilbehør. Det som er kjekt med sylta rødløk er at du ikke får løkånde av å spise den.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar