torsdag 4. april 2013

Min versjon av Aunegården si Trøffelkake

Alle som har vært i Tromsø burde kjenne til at Aunegården stille i en heilt egen liga ka gjelde kake. De har egen konditor som trylle frem de utroligste smaksnytelsan og overaskelsan. Deres kanskje mest kjente kake kalles Trøffelkake med marengs. E har forska på denna kaka i et par år, smakt og prøvd, lest andre blogga sine forslag te fremgangsmåta, og te slutt har e endt opp med det som e min versjon. Den e på mange måta lik orginalen, men bunnen min e heilt anderledes. I orginalen e det mye hasselnøtter i bunnen, mens i mi e det peanøtter, mandla og glutenfrie salte kjeks :)

Kaka sett ovenifra
Her kommer oppskrifta:
4 eggehviter
100 gram peanøtter
60 gram mandler
4 glutenfrie salte kjeks (dersom du ikkje skal ha glutenallergiske gjesta kan du bruke 4 Ritz-kjeks i stedet)
150 gram melis

Visp eggehvitene forholdsvis stive og tilsett melis litt etter litt. Finhakk peanøtter, mandler og salte kjeks. Når eggehvitene med melis er fluffy fine og stive blandes peanøtter, mandler og salte kjeks forsiktig inn. Eg bruker en Bake it Easy-form til denne kaken og synes det gir best resultat. Bunnen stekes så på nederste rille, ovn på 175 grader i ca 20 minutter. Deretter pleier eg å la bunnen kjøle seg. Da eg har bakt denne på vinteren har eg bare satt den ut på verandaen, men kors'n eg gjør det på vår og sommer veit eg ikkje. Mest sannsynlig lar eg bare formen med kaka stå på ei rist foran et åpent vindu.

Sjokoladefyllet, også kalt lag 2 i kaka består av følgende ingredienser:
3 dl fløte (eg bruka konsekvent kremfløte)
250 gram sjokolade (her har eg brukt både lukseriøs sjokolade og vanlig Freia-sjokolade, da kaken er søt i seg sjøl treng man mest mørk sjokolade, altså sjokolade med minimum 70% kakao. Ved Freia-sjokolade bruka eg 150 gram 70% sjokolade og 100 gram dronning kokesjokolade. Ved luksussjokolade bruka eg 100 gram med 64% kakao i og 150 gram med 66% eller 70 % kakao, alt etter ka eg får tak i.)
1 ss TineSmør
1 ts vaniljepulver (må ikkje forveksles med vaniljesukker, kjøpes på Helmersen i Tromsø eller på helsekostbutikka)

Kok opp fløten og smøret, ta kasserollen av platen og ha i sjokoladen. Rør om til blandinga er fin og jevn og all sjokoladen er smelta. Hell fyllet over den nu litt avkjølte bunnen og sett kaken i kjøleskapet til det stivna. Du kan om du har dårlig tid bruke fryseren eller sette den ut dersom det er minusgrader.

Det tredje laget på kaken består av italiensk marengs. Denne er nåkka tricky å få til, men med litt trening går det meste bra.
Ingrediensene er:
250 gram sukker
1 dl vann
4 eggehviter

Kok opp vann og sukker til det når 120 grader. For å vite temperaturen anbefales et sukkertermometer eller et steketermometer. Eg har en gang fått høyere temperatur, da blir dette til en lysebrun sirup. Når detta blandes med eggehvitene ser det ut som veldig lys karamell i stedet for italiensk marengs. Det smaka like utmerket, men såg ikkje like lekkert ut i mine øya. Visp eggehvitan te de er halvstiv med en mikser, tilsett så sirupen i en tynn stråle mens du pisker jevnt og forsiktig. Dersom du har for høy hastighet blir sirupen kasta ut til siden av bollen kor den stivna og laga klumpa. Når all sirupen er kommet i eggehvitene pisker du marengsen kraftig til tykk, fin og fast konsistens (merk den skal ikkje være flytende).

Ta ringen av kaken (OBS: kaken må være stivnet før du gjør dette ellers flyter sjokoladefyllet ut over benken), fordel så marengsen oppå kaken. For å få ekstra lekkert utsende kan du gå over toppen av kaken med en creme bruleè-brenner.

Til serveringen av kaken anbefala eg at du laga en bærcoulis, nån foretrekke bringebær, men eg synes det passa best med jordbær. Kjøp en pakke singelfrosne jordbær i butikken, knus bærene med en kraftig stavmikser til de blir en passe tykk flytende masse. Denne skal ikkje ha sukker i seg. Bærcoulis-en gir kaken en fin syrlig motsats som understreker de deilige smakene.

Lykke til og god kakefest :)

PS: Takk te blogger http://www.theelise.com/ for god grunnoppskrift som e kunne jobbe meg frem te min utgave ut fra.

Kaka sett fra sida

1 kommentar:

  1. Så utrolig godt forklart! Takk 🎉🎺 Blir spennende å prøve!

    SvarSlett