søndag 9. januar 2011

Ovnsbakt laksefilet og indisk kyllingsuppe

Som lova lage eg et matinnlegg :) Denna uka har eg enten spist heilt fantastisk, eller plutselig blitt så overmanna av sult at eg har putta det første og beste lynkjapt i munnen. Ettersom fantastisk anbefales, (en million ganga meir enn det første og beste), får dokk oppskrift og bilde av det :)

Mamma lagde en heilt fantastisk fersk, saftig og velsmakende ovnsbakt laksefilet i jula. Med piska seterrømme, agurksalat og kokte poteta til. Smaken hang igjen i ganen min etter eg kom oppover hit, så e måtte bare ha laks på tirsdagen. Det va også belønning for at eg hadde pakka ut å vaska alle klean og julegavan etter ferien. Og bært alle kofferta og stæsj på uteboden. E lagde meg også en plan for uka som e i dag kan vær fornøyd med å ha fulgt. Kanskje en idè te neste uke også?:)

Ovnsbakt laksefilet

Ovnsbakt laksefilet e best med fersk fisk. Det e klart at frossen fisk funke heilt fint, men smaksopplevelsen og saftighet e veldig forskjellig. Det e greit å beregn ca 200 te 250 gram bein- og skinnfri filet per pers, alt etter om man e storspisera eller ikkje. Ettersom det e rein fisk så e d bra mye mat. For saftig resultat legg eg en god bit aluminiumsfolie i ei ildfast form, har to spiseskjeer olje (e bruke olivenolje) i bunnen, strør over med paprika-krydder, salt, sitronpepper og hvitløkskrydder og legg fiskebitan oppi med skinnsida ned. Over fisken strør eg sitronpepper, paprika-krydder, salt og litt hvitløkskrydder. Så brette eg aluminiumsfolien over og steik 200 grader med varmluft på rilla som e midt mellom nederste og midterste :)

Mens fisken steik kok eg poteta, skjær opp agurk, lage syrlig agurkdressing og putte Seterrømme i miksmaster'n ilagmæ ei teskje sukker. Seterrømmen piske du te den e krem! :) Fantastisk konsistens og herlig med litt søtsmak attåt syrlig agurksalat, velkrydra laks og gode poteta. Det e også godt å ha kokte gulrøtter attåt. Dressingen te agurksalaten består av vann, sitronsaft, litt olje, muskat og sukker, rør rundt te sukkeret e oppløst. Pappa si at regel'n te dressingen e at den ska vær så syrlig at oljen. Rømmeberegning kommer an på kor glad man e i rømme. Te fire rekk det sikkert med en boks, men e tar alltid to sånn at ingen får for lite :)

Laksen ferdig krydra før den går inn i ovnen

Med litt rød fisk i midten har du en saftig laksesmak i vente

E man sulten så e man sulten, da prioriteres ikkje dandering på fatet ;) 

Torsdagen stod indisk kyllingsuppe som fantastiske Marie har gitt meg oppskrifta på. Det e ei suppe du lage ifra bunnen, men det eineste som tar tid e kapping av grønnsaker og kylling, suppa koke seg sjøl :)
Detta smaka herfra te evigheta og tebake igjen.

Maries kyllingsuppe


1 rød chili finhakket
3 fedd hvitløk finhakket                            
5 gram fersk ingefær (raspet)
Surres i stor gryte m 2 spiseskjeer olje

Oppi ferdigsurra chili, hvitløk og ingefær har du:
3 revne gulrøtter
1 eple skrellet og kuttet i terninger
2 finhakka gule løk
Dryss 1 spiseskje hot curry pulver over, rør rundt og har oppi
1 til 1 ½ liter med kyllingbuljong

Tilsett en grillet kylling, plukket og renset
eller 650 gram kyllingfilet
E bruke bare kyllingfilet, ettersom det e min type kylling, og fordi e føle at kjøttet får smak fra krydran i suppa i stedet for butikk-kyllingkrydder :) 
La suppen koke i ti minutter og sjekk at kyllingen e ferdig

Ha så i
3 dl fløte
½ teskje hvit pepper
1 ts salt
Kok i noen minutter

Som garnityr anbefales frisk koriander eller persille
Når du servere plei eg å ha revet ost på bordet som gjestan kan strø over,
 enten vanlig hvitost, mozarella eller gouda anbefales.

Attåt e det deilig med godt og saftig brød, loff med smør eller nan-brød.
Et tips vess du like meir krydra smak og det ikkje e små gana som skal spis e å ha i meir chili, hvitløk og ingefær i begynnelsen. Det e VELDIG godt, men for unga bli det litt for heftig. 

Bon appetit :) 

Ferdig suppe i fatet uten ost på

Og med ost :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar