lørdag 17. desember 2016

Lakrismarengs med mørk sjokolade og lys sjokolade med karamellsmak

Eg har tre smaka som i min gane e av det aller beste som finnes.
Salt lakris, mørk kvalitetsjokolade og melkesjokolade med karamellsmak. De to siste ingrediensan har eg kjøpt på verdens beste Egersund Chokoladefabrikk. Men Summerbird har varianta som også fungere godt. Tidligere hadde også Valrhona en variant, men eg e usikker på om de har karamellsmak enda. I fjor til jul fant eg ei oppskrift som kombinere disse deilige smakan, men eg justerte den til min egen vri. Utgangspunktet fant eg på http://elinlarsen.net/sjokolademarengs-med-lakris/
I dag hadde eg endel eggehvite til gode etter å ha lagd aioli så da veide eg dem og justerte deretter.

Oppskrift:
190 gram eggehvite
190 gram melis
100 gram mørk sjokolade
100 gram melkesjokolade med karamellsmak
3 ts lakrispulver
1 pose tyrkisk peber (knust)
1 ts vaniljepulver

Pisk eggehvitene hvite og ha i melis litt og litt. Pisk til marengsen er stiv. Tilsett til slutt lakrispulver og vaniljepulver. Knus tyrkisk peber i dobbel brødpose med hjelp av et kjevle. Vend forsiktig inn knust tyrkisk peber og hakket sjokolade med en slikkepott. Ha marengsen over i en sprøytepose eller legg passelige deler med skje på stekebrettet. Eg gjør det enkelt  med skje ettersom dissa e langt bedre i munnen enn på fatet. Da hefte ikkje utseende meg så veldig :)

Forvarm ovnen på 175 grader varmluft. Skru ned til 100 grader og tørk marengsen på midterste rille i 40-50 minutter. Den skal være sprø på toppen og seig i midten :) Avkjøl den lenge før du tar den av fra stekepapiret ellers ligger alt det gode fyllet igjen på stekepapiret.
Ferdig stekt

Oversiden av marengsen

Under kan du se og glede deg over alle de gode smakan som snart e i munnen din :) 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar