onsdag 20. oktober 2010

Søtmons

I natt fikk eg rett og slett akutt lyst på cookies. Sånn skikkelig saftige, med masse sjokolade, ekte TineSmør og, og, og :) Ka gjør man så med det? Jo, man gjennomsøk matskapan etter kors'n ingrediensa eg har, og søk på google etter ei oppskrift som innehold nettopp de :)

Eg lagde derfor Havre-/ sjokoladecookies :)
Oppskrifta va simpel, men e sku ha tatt smøret ut av kjøleskapet lenge før e putta det i mikser'n, det va nesten så den streika for meg...

Deilig resultat :) smaka aller best når de e litt varm og sikkert heilt fantastisk te is ;) 

200 gram smør (romtemperert)
5 dl sukker
1 ts vaniljesukker
6,5 dl havregryn (eg brukte store, fordi det va det som stod i matskapet mitt)
2 egg
3 dl hvetemel
1 ts salt
1 ts bakepulver
200 gram mørk sjokolade (eg hadde ikkje vanlig mørk sjokolade, så e brukte 100 gram Valrhona hvit, 50 gram sjokolade m salt i og 50 gram melkesjokolade, man tager va man haver)
Kaken skal steikes på 150 grader i 10 te 15 minutt. E satte på varmluft og da va de perfekt etter 12 minutt :) E stekte dem på midterste rille, detta fremgikk ikkje av oppskrifta, men funka fint.

Bland smør, sukker og vaniljesukker til det blir kremaktig. (her brukt eg miksmaster'n). Tilsett havregryn. Visp eggan lett sammen og rør det i smørblandinga. Bland mel med salt og bakepulver, grovhakk sjokoladen og bland detta i deigen. Sett spiseskje-rundinga på bakepapir med ei spiseskje. Ha godt med mellomrom mellom dem og trykk de litt flat. Steik som forklart ovenfor :)
Oppskrifta fant eg på:
http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift17185.asp
Og imårra veit eg at min kollega bli begeistra for en kakesmak i vaktskifte :)

Ellers kan e rapporter om at eg har det bra. E øva stadig på avspenning og prøva å gjenopprett kontakten med nakken min. Den krangla dessverre meir enn eg lika. Hvilket resulter i at eg e sliten og har en del ondt. Men e forstår at nakken e fornærma etter mye styr og lite ro, så e smør meg med tålmodighet og gode matopplevelsa innte videre. Ja, også e eg fortsatt veldig lykkelig på jobben min. Det e fint å selg så mye lekre klea :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar